GrIFK valmennuksen linjaukset

GrIFK jalkapallon uusi valmennuslinjan otettu käytäntöön!

Kaikki GrIFK vastuuvalmentajat olivat mukana valmennuslinjan päivitysprojektin työryhmässä 2014-2015 ja valmennuslinjan toteutus  ja jalkautus on käynnissä. 

Ensimmäisenä otettiin käyttöön pelaajan oma henkilökohtaiset kehityskohteet, yksilökeskeinen ja kokonaisvaltainen valmennuslinja, pelitapa ja seuran ydinharjoitteet pelitavan opettamiseksi.

Seuraavaksi otettiin käytäntöön kuukauden painopiste harjoittelussa taidon, pelitavan ja kotiläksyjen osalta. Lisäksi harjoitusviikko koostuu jo monilla ikäluokilla ma pelitapa, tiistai pienpelit, ke taito, to-pe pelitapa ja la-su peli.

Vuoden 2018 päätavoitteita on seurata pelaajien kehittymistä  ja jokaiselle pelaajalle tehdään kehityssuunnitelma ja tavoitteet koskien taitoa, pelikäsitystä, fysiikkaa ja henkistä valmentamista. Jokainen valmentaja tekee omista pelaajistaan arvioinnin tämän hetkisestä tilanteesta.


1.GrIFK Valmennusfilosofia: Yksilökeskeinen, Pelikeskeinen ja Kokonaisvaltainen valmennusfilosofia

 
- Valmennusfilosofia (miten opetan yms..)
- Kokonaisvaltainen kehittymisen seuranta (testit, kyselyt, pelit)
- Pelaajien profilointi ja harjoituspäiväkirjat (vahvuudet, kehitystarpeet ja tavoitteet)
- Kokonaisvaltainen valmentaminen ja pelikeskeinen opettaminen

 

2.Pelaajakehitys

 
- Pelaajapolku
- Painopiste alueet  ja harjoitusmäärät ikäluokittain
- Ohjelmointi (kausisuunnittelu, jaksotus, painopisteet, viikkorytmi ja rutiinit)
- Eriyttäminen ja tasoryhmät (pelaajien ranking ja arvio pelipaikoittain ikäluokittain)
- Lahjakkaiden tukeminen ja tunnistaminen ja koulun aamutreenit (taito, kyky yms.)

 

3.Pelitapa

Pelitapa ja sen johdonmukainen harjoittelu (Pelitapa ohjaa harjoittelua)
- Pelistä johdettu harjoittelu (11.peli 4-2-3-1, 8-peli 2-4- ja 5-peli 1-2-1-1)
- Ikäluokkakohtaisuus (ryhmittely yms.)

- Hyökkääminen: ylivoiman luominen pelin eri vaiheissa, pallonhallinta ja murtautuminen.tilanteenvaihtojen ennakointi, nopea tilanteen tunnistaminen

- Puolustaminen: Välitön prässi pallolliselle ja palloa lähimpänä olevien pelaajien yhteistyö, koko joukkueen tiiviys syvyys- ja leveyssuunnassa, tilanteenvaihtojen ennakointi, nopea tilanteen tunnistaminen

- Tilanteenvaihto +/- TV ja TV-
- Ydinharjoitteet ikäluokittain
- Yleiset vaatimukset eri pelipaikoille / pelipaikkakohtainen valmentaminen

 

4.Valmennusorganisaatio

 
- Valmennusroolit (yksittäisen pelaajan kehitykseen vaikuttavat tekijät)
- Kriteerit (mm. valmentajien osaaminen/ koulutustaso / vaatimukset)
- Koulutussuunnitelma (yleinen ja sisäinen)
- Toimintatavat (tuki valmentajalle; arkitutorointi/mentorointi, HOPS)

 

 

 

GrIFK ERI IKÄVAIHEIDEN VALMENTAMISEN PÄÄLINJAUKSIA

(Lähde: GrIFK jalkapallo seuratoiminnan käsikirja)

  • Joukkueiden vastuuvalmentajien ja joukkueenjohtajajien on osattava toimia pitkällä tähtäimellä. Kaikki tietävät jo etukäteen mitä on tulossa lähivuosina ja mitkä ovat eri ikävuosien vaatimukset ja tavoitteet. Toiminta on alusta alkaen suunnitelmallista ja pitkäjänteistä.

  • Seura hyväksyy ikäluokkakohtaiset suunnitelmat ja tavoitteet ja auttaa tavoitteiden toteuttamisessa.

  • GrIFK joukkeet huomioivat taidolliset ja toiminnalliset painopisteet eri ikävuosina SPL:n uuden valmennuskoulutussuunnitelman mukaisesti

  • Suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys sekä hyvin koulutetut valmentajat. Valmentajien pelaajataustalla on suuri merkitys ja se vie jo pitkälle, mutta kaikki vastuuvalmentajat pitää olla koulutettuja vähintään seuraavasti:

  • LeikkiMaailma F5-E11:

    Kaikkien ohjaajien/valmentajien tulisi osallistua aktiivisesti seuran järjestämiin valmentajatapahtumiin. Kaikki aloittavat ohjaajat suorittavat E-tason ”Kaikki Pelaa”- ohjaajakurssin. Jokaisessa ikäluokassa tulee mahdollisimman monta D-tason valmentajaa ja ikäluokan vastuuvalmentaja vähintää C-tason valmentaja.

    KaveriMaailma D12-C14:

    Kaikkien ohjaajien/valmentajien tulee osallistua aktiivisesti seuran järjestämiin valmentajatapahtumiin. Ikäluokan vastuuvalmentaja B-tason valmentaja ja ikäluokan muut valmentajat vähintään D-tason valmentajia.

    TulevaisuusMaailma C15-:

    Kaikkien ohjaajien/valmentajien tulee osallistua aktiivisesti seuran järjestämiin valmentajatapahtumiin. Ikäluokan vastuuvalmentaja vähintään B-tason valmentaja ja mielellään suorittanut Nuorten valmentajatutkinnon (NuVK). Ikäluokan muut valmentajat vähintään D tai C-tason valmentajia.

    Miehet, naiset ja A-juniorit:

    Vastuuvalmentaja vähintään JVK, NuVK ja vähintään B-tason valmentaja.

  • Valmennuskorvausten määrää sovittaessa huomioitavia seikkoja;

    joukkueen taloudellinen tilanne ja maksukyky, valmentajan koulutustaso, harjoituskertojen määrä, ikäluokka, joukkueen toiminnan tavoitteellisuus. 

11.02.2018

 

GrIFK harjoituspankki ja treenivinkit (pienpelejä jne.) 

Valmentaja:

  1. Suunnittele ensin vuoden pääteemat ja jaksota harjoittelu 1-3 kuukauden jaksoihin. Kirjaa valmennusryhmäsi kanssa oppimisen tavoitteet kaudelle ja jaksoille. Katso myös GrIFK valmennuslinja ja eri ikäluokkien toiminnan vaatimukset. Valmennuspäällikkö auttaa kauden suunnittelussa.
  2. Kokonaisuuden suunnittelun jälkeen voit rakentaa harjoitteista yhden harjoituskerran. Suositus on, että samaa harjoituskertaa tehdään pienellä hienosäädöllä noin 2 kertaa peräkkäin.
  3. Kun rakennat yhden harjoituskerran, pyri rajaamaan opetettava asia 1-2 asiaan/harjoituskerta. Kun toistat sitä riittävän monissa jaksoissa ja vuosien aikana eri tavoin, oppiminen edistyy tehokkaasti.
  4. Peli kertoo paljon, joten pelejä kannattaa hyödyntää paljon. Mitkä harjoitellut asiat jo onnistuvat ja näkyvät pelissä? Mitä pitäisi vahvistaa? Mikä voi olla seuraava askel? Anna lasten pelata rauhassa ja keskity arvioimaan miten peli sujuu. Harjoituksia kannattaa ehdottomasti suunnitella myös pelien kautta saadun palautteen perusteella, ja opeteltavaa asiaa on tärkeää seurata peleissä.

Esimerkkiharjoitteisiin on kirjattu kunkin harjoitteen pääteema. Huomioi kuitenkin, että useat harjoitteet harjoituttavat jalkapallon monia osa-alueita. Jos olet ennakkoon miettinyt mitä haluat pelaajiesi oppivan, niin esimerkkiharjoitteiden hyödyntäminen on tehokkaampaa ja monipuolisempaa. Muista myös, että sinä voit hyvinkin soveltaa ja kehitellä harjoitteita toimivimmiksi.

Harjoitteiden soveltuvuutta eri ikävaiheille on arvioitu, mutta se on vaikeaa, sillä monet harjoitteet sopivat sovelletusti lapsille ja aikuisille.

 

PDF-tiedostoFTutor_peli-iloa otteluihin.pdf (897 kB)
Erinomainen opas kaikille lasten ja nuorten valmentajille. 1) valmistautuminen ennen ottelua 2) alkuverryttely 3) ottelupalaveri ja pelin tavoite 4) peli aikana ohjaaminen 5) puoliajalla ohjeistaminen 6) vaihtopelaajien ohjeistaminen 7) loppupalaveri 8) tehtävät ja vanhempien pelisäännöt
PDF-tiedostoMitä peli kertoo.pdf (757 kB)
Pelin analysointi. Hyökkäys ja puolustuspelin tavoitteet. Pelipaikkakohtaiset tehtävät. Taidolliset asiat ja pelikäsitys.
MS Excel -tiedostoGrIFK-xx-Vuosisuunnitelma_2012.xlsx (33 kB)
valmennuksen vuosisuunnitelma pohja malleja