Horst Wein valmentajaseminaari pidettiin Kauniaisissa 22-23.09.2010

23.9.2010

Horst Wein Kauniaisissa 22-23.09.2010
Horst Wein Kauniaisissa 22-23.09.2010
Keskiviikkona 22.9 Mini-football harjoitteissa oli malliryhmänä GrIFK-01 taitokoulujoukkue
Keskiviikkona 22.9 Mini-football harjoitteissa oli malliryhmänä GrIFK-01 taitokoulujoukkue
Torstaina 23.09 malliryhmänä oli GrIFK-98 kykykoulupelaajat
Torstaina 23.09 malliryhmänä oli GrIFK-98 kykykoulupelaajat

Horst Weiniä kuuntelemaan oli saapunut molempina päivinä yhteensä 30 innokasta valmentajaa. GrIFK:n omien valmentajien ja seuratyöntekijöiden lisäksi paikalle oli saapunut valmentajia Lahdesta, Hyvinkäältä ja Porista asti kuuntelemaan Horst Weinin ajatuksia pelaajakehityksestä ja valmentamisesta.

Horst Wein Football development model

Taso.1: perustaitojen oppiminen yli 6-10.v
- 2-2 pelit, pallonkäsittely, pienpelit (harhaustuspelit, taklauspelit ja kisailut), 10-ottelu testi

Taso.2: Minifotboll 3.vs 3 ja sen eri versiot.

Taso 3 5 vs.5 ja 7 vs. 7 pelimuodot

Taso 4 8 vs. 8 pelimuoto

Taso.5 11.vs 11 pelimuotoon (14-vuotiaana).

Ajatuksia Horst Weinin opeista:

Suomessa suurin osa pelaajista siirtyy 11.vs 11 peliin aivan liian aikaisin. Vasta sitten kun  ymmärtää ja oppii perusasiat kunnolla 2 vs 2 ja 3 vs 3 pelissä niin voi siirtyä seuraavalle tasolle. Esim.5-7-vuotiaiden pitäisi pelata pelkästään 3.v 3 pelejä ja pelaajien määrää kannattaa lisätä vasta kun pelaajat pystyvät pienemmällä pelaajamäärällä ymmärtämään pelin tehtävät, ehtivät ja pystyvät havainnoimaan peliä ja tekemään oikeita ratkaisuja. 

Valmentajat tekevät liikaa, pelaajat tekevät liian vähän. Pitäisi olla toisinpäin eli pelaajia pitäisi auttaa itse löytämään ratkaisut eri tilanteisiin. Vanhanaikaiset drillit ovat tylsiä eivätkä pakota pelaajia ajattelemaan. Pienpelikeskeinen malli on hauskempi ja siinä joutuu ajattelemaan ja havainnoimaan ja tekemään päätöksiä. Haasteena että myös valmentaja ymmärtää peliä!

"Pelaaminen ilman ajattelua on kuin ammunta ilman kohdetta!"
Pelissä ajattelu, havainnointi ja peliäly on tärkeämpää kuin me olemme osanneet edes kuvitella (vs.teknikka/taktiikka/fysiikka jne): 
Pelaajien on opittava havainnoimaan peliä silmillä, korvilla ja kaikilla aisteilla, jotta on mahdollista tehdä nopeita analyysejä ja päätöksiä siitä mitä missäkin tilanteessa pitäisi tehdä. 50% huippupelaajienkin virheistä johtuu väärästä havainnoinnista ja vääristä pelinlukemisesta.

Valmentajien pitäisi olla havainnoinnin opettajia. Nyt valmentajat näkevät virheitä joka puolella ja ovat kärkkäästi neuvomassa pelaajia heti virheen jälkeen. Virheitä tulee paljon mutta niihin puuttumisen sijasta valmentajien pitäisi auttaa pelaajia ymmärtämään peliä, kysymään miksi tuli esim virhesyöttö ja pyytää pelaajaa itse kertomaan ja nanalysoimaan pelamistaan. Valmentajien pitää antaa pelaajille ongelmia ratkaistavaksi ja auttaa näkemään tilanteet paremmin. Pitää antaa ongelmia, ei valmiita valmiita vastauksia ja antaa pelaajien itse ratkaista ja etsiä paras/järkevin ratkaisu. 

Harjoitusten sisältö: Anna pelata, anna kokeilla, anna epäonnistua, korjaa ja paranna suorituksia! Drillien sijasta valmennuksen tulisi perustua pienpeleihin, jotka kehittävät samanaikaisesti sekä taitoja että peliälyä.
- Harjoituksen rakenne: 1.alussa aina peli esim 2 vs 2 tai pienpeli 3 vs 3/ 4 vs 4, 3.harjoite/leikki/kilpailu jossa kehitetään haluttuja taitoja, 4.peli jossa katsotaan onko oppi mennyt perille asiassa jota on yritetty parantaa.
- Peleissä uusi yritys virheen jälkeen, jotta saadaan lisää toistoja ja voidaan oppia virheistä ja huomataan miten taidot parantuvat toistojen jälkeen. Samaa teema voi opettaa samalla alueella muuttamalla harjoitusta säännöillä tai variaatioilla koko harjoituksen ajan. Myös kilpailut, ajanottaminen ja maalien tekemisen mahdollisuus lisäävät motivaatiota. 

Taidonopetus kotiläksyinä säästää aikaa ja innostaa itseopiskeluun ja kotona harjoitteluun. Taitojen kehittyminen tulee testatuksia harjoituksissa ja peleissä.  

Lisäksi: 

Suomessa käytettävä pikkukentän maali varsinkin 9 vs 9-peleissä on Horstin mukaan liian pieni (5 metriä, pitäisi olla 6m), joten nyt tulee liian vähän laukauksia. Kukaan ei opi laukomaan kun ei päästä maalitilanteisiin tarpeeksi usein ja tarpeeksi lähelle, jotta uskallettaisiin laukoa.

Lisää ajatuksia Horst Weinin opeista edellisistä seminaareista Suomessa:

TuPS 25.09.2010 Keski-Uusimaa lehti

Tanoke Pertti Kemppinen  

Virkkalan Tarmo Raimo von Konow

Lisälukemista: 

  • Developing Youth Football Players (Human Kinetics, 2007)
  • Developing Game Intelligence In Soccer (Reedswain, 2004)